Beszámoló Szöllőssy Enikőtől, a kárpátaljai Bóbita Fejlesztő Központ NILD terapeutájától
Munkácson a Bóbita Lelkigondozói és Fejlesztő Központ 2015. júliusában nyitotta meg kapuit. A tanulásban akadályozott és viselkedési zavarokkal küzdő gyermekek fejlesztése 2015. szeptemberében indult el.
2015. és 2017. között végeztem el a teljes NILD terápiás képzést, a Hátország Egyesület ösztöndíjasaként.
20 éve vagyok pedagógus, tanító néni Munkácson. Ezalatt az idő alatt a következőket tapasztaltam: egy átlagos 30 fős osztályban a tanulásban lemaradó gyermekek száma 2-3 főről 7-8-ra emelkedett. Az ADHD-s gyermekek száma is megtöbszöröződött. Ennek több oka is van. Egyrészt az új ukrán NAT figyelmen kívül hagyva a gyermekek adott korának megfelelő fizikai és pszichikai jellemzőit, túlterheli őket (Pl. az 1. osztályban a betűtanulási időszak április 30.-ig tartott korábban. Az új tanterv szerint a tanulóknak december végére kell elsajátítaniuk a teljes ábécét. 20-as számkör helyett 100 számkörben kell megtanulniuk számolni). Ez megfosztja őket a sikerélménytől, megtépázza az önbizalmukat és szorongani kezdenek.
Másrészt a háború, a munkanélküliség és az alulfizetettség családokat szakított, szakít szét. Gyermekek maradtak apa, vagy szülők nélkül, nagyszülökre bízva. Drasztikusan megnőtt az olyan családok száma, ahol a szülők nem házasságban, hanem élettársi kapcsolatan élnek anyagi megfontolásból. Így több szociális segélyt kapnak. Ez sok esetben az apa jelenlétét a családban instabillá teszi.
Munkácson a Bóbita Központban 2015. szeptemberében kezdtem el a fejlesztés két gyermekkel magyar és ukrán nyelven, a tanítói állásom mellett. Mindkét gyermeknek javult a tanulmányi átlaga és az osztályközösségben is jobban megtalálták a helyüket. Két év alatt 18 (6 és 17 év közötti) gyereket fejlesztettem, vagy mértem fel a Bóbitában. Többen azért madtak el a feljesztésből, mert nem tudták megoldani a beutazást Munkácsra. Néhányan azért, mert nem volt rá kapacitásom.
2017. januárjától autista gyermekekkel is foglalkozom, egy olyan országban ahol csak 1-2 éve kezdtek ráeszmélni arra hogy az autizmus egy komoly és létező jelenség. Egy olyan országban, ahol a tanítók kudarcának tartják a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek számának növekedését.
Jelenleg 8 gyermekkel foglalkozom a Központban. Továbbá, a NILD-terápia néhány
módszerét alkalmazom csoportos foglálkozások keretében osztályon belül is a
Munkácsi 14. Számú Roma Általános Iskolában.
Feltett szándékom, hogy a NILD terápiás módszereket lefordítom ukrán nyelvre, mivel egyre több ukrán anyanyelvű gyermek keresi fel a Bóbita Központot. Ehhez keresek magyar anyanyelvű ukrán filológust, aki szívesen segítene nekem.
Szöllőssy Enikő, NILD terapeuta, pedagógus, Munkács